OBSERVERA att våra ordinarie månadsmöten är flyttade till
ONSDAGAR och startar KLOCKAN 18.45!
Naturhistoriska museet fortsätter med eget program på torsdagar och för att dels undvika krockar dels att utöka programutbudet på museet beslöt styrelsen att flytta våra möten till onsdagar. Önskemål har också framförts att senarelägga starten på själva föredraget något. Den som kommer tidigare kan ägna kvarten åt bokköp och mingel.

Program september - december 2017

Onsdag 20 september kl 18.45
Kennet Lundin: Korallrev, mangroveträsk och sjögräsängar

Den marinbiologiska stationen på ön Inhaca i södra Mocambique har ett samarbete med Göteborgs universitet sedan 25 år. Delar av ön är naturreservat och här finns många olika miljöer på en liten yta. Kennet Lundin ger glimtar från tropiska kustnära livsmiljöer på ön Inhaca och presenterar några av de fascinerande djur och växter som lever här, både under och över ytan. Kennet har genomfört Mocambique-resan med ekonomiskt bidrag från föreningen.
Vi avslutar kvällen med kaffe/te och smörgås.

Onsdag 18 oktober kl 18.45
Jenny Berntsson Djurvall: Naturmorgon på kvällen
En av programledarna på Naturmorgon P1, Jenny Berntsson Djurvall, kommer till oss och berättar om sitt arbete, sina resor och sitt brinnande intresse för vår miljö.
Kvällen avslutas som brukligt är med en eftersits.

Onsdag 15 november kl 18.45

Björn Dal: Oologer, ornitologer och naturaliehandlare
Två engelska ”sportsmen” och ornitologer är i mitten på 1800-talet verksamma som naturforskare i det exotiska Sverige. John Wolley slog sig ner några år i Muoniovaara och engagerade lokalbefolkningen i sökandet efter fågelägg. Bokverket Ootheca Wolleyana är ett klassiskt arbete. Horace Wheelwright, sympatisk naturforskare, bosatte sig i Värmland, sökte lyckan i Australien och återkom efter fem år där till Gårdsjö. Han gav bl a ut A spring and summer in Lapland (1864) och Ten years in Sweden (1865). Författaren Björn Dal publicerar snart ett verk om dessa äggsamlande naturaliehandlare. Föredraget berör och ger anledning till samtal kring äggsamlandets historia, point-förteckningar och naturaliehandel.
Efter föredraget blir det fika med fortsatt diskussion.

Onsdag 20 december
Naturhistoriska museets föreläsningssal
Medlemmarnas afton – bilder och fynd från det gångna året
Den traditionella avslutningen av årets möten. Ta gärna med bilder eller annat att visa! Ditt bidrag bör vara högst 10 minuter långt. Meddela i förväg till Göran Andersson (031-272557 eller info@biologiskaforeningen.se) om du har något att presentera!
Kvällen avslutas med en till den instundande julhelgen anpassad eftersits.

Övriga arrangemang

Onsdag 18 oktober kl 16.45 - 18.15

Forskningsområde i fokus
Vi tänkte göra ett försök med workshops där vi sammanför en biolog på museet och någon studerande/forskare från universitetet med elever från grundskola eller gymnasium. En och en halv timme med miniföreläsningar, frågor och diskussion kring ett intressant ämne. Det blir också en rundvandring i museet. Denna första gång kommer Max Karlsson, biologistuderande vid Göteborgs universitet med ekotoxikologi som specialitet, att besöka oss. Vi har tänkt oss en grupp på max 8 ungdomar.
Information och intresseanmälan: Kerstin Lithander, tel. 0709 47 69 96.

Söndag 12 november kl 12.00 - 15.00
Gosedjursdag

Det är 15 år sedan Naturhistoriska museet hade en mottagning där alla barn (oavsett ålder) fick komma och visa upp sitt gosedjur och få en koppling till dess naturliga förlaga, få se på denna i utställningen och få veta något om djuret. Nu tänkte Biologiska föreningen göra en favorit i repris!
Alla gosedjur med vidhängande matte/husse är välkomna!

Fredag-söndag 8-10 december
JUL på Naturhistoriska

Även i år blir det en större julmarknad på museet. Som brukligt kommer föreningen att medverka på flera sätt. Tomten kommer att dela ut julhälsningar till alla barn inne i Malmska valen och det blir en exklusivare bokmarknad, glöggförsäljning och information om föreningen.
Vill du hjälpa till med jul-fest-i-valen? Hör av dig till info@biologiskaforeningen.se!
Alla funktionärer blir bjudna på fika!

GÖTEBORGS BIOLOGISKA FÖRENING
Göteborgs Naturhistoriska Museum
Box 7283, 402 35 GÖTEBORG
Pg 43864-8
e-post: info@biologiskaforeningen.se

Bokhörnan
Föreningens bokhörna på Naturhistoriska museet finns på översta våningen alldeles ovanför spiraltrappan. Böckerna på hyllorna är som tidigare uppställda ämnesvis, såsom anges på små skyltar. Delar av sortimentet håller mycket hög kvalitet så ett besök rekommenderas! Bland annat kan man göra fynd av väldigt fina barnböcker.
Ta en eller flera böcker och ge ett valfritt bidrag till föreningen!
De insamlade medlen bekostar bl a tryckningen av museets årstryck.

VÄLKOMNA!

Åter till startsidan