Program våren 2024

Torsdag 15 februari kl. 18.00
Göteborgs Naturhistoriska Museum, föreläsningssalen
Från djur i bur till djur i natur

Att hålla djur i fångenskap utgör ett utmärkt exempel på ett olösligt etiskt dilemma. Är det rätt att stänga in djur på ett begränsat utrymme? Borde de inte släppas ut i sin naturliga hemvist? Svaren på sådana frågor beror på tids- och rumsmässiga sammanhang. Den första följdfrågan lyder: finns det någon natur kvar att släppa ut dem i där de inte omedelbart kommer i konflikt med människors anspråk på mark och resurser? Omvandling av skogar till plantager, savanner till åkrar och växande städer har under de senaste hundra åren berövat djuren deras naturliga livsutrymmen till den grad att många arter utrotats i det vilda och bara överlevt i fångenskap. Om naturliga livsmiljöer restaureras kan den fångna populationen lägga grunden för en återuppbyggnad av den vilda.
Lars Erik Larsson f.d. chef för Biologiska museet/Skansen berättar om djurparkernas historia och utveckling från menageri till artbevarande.

Torsdag 21 mars kl. 18.00
Årsmöte samt Tranan i Sverige

Kallelse till årsmöte.
Efter årsmötesförhandlingarna programpunkten Tranan i Sverige
För ett halvsekel sedan var tranan sällsynt och hade ett sagans skimmer över sig där den hemlighetsfullt och majestätiskt spatserade på avlägsna myrar. Numera uppträder arten ganska allmänt. Tranparens graciösa dansuppvisningar har kommit att symbolisera livslång kärlek och trohet och de lockar årligen mängder av fågelskådande turister till Hornborgasjön. Dessa stora, fascinerande fåglar inbjuder naturligtvis också till mer inträngande studier av deras liv och leverne.
Svenska Tranarbetsgruppen (Sigvard Lundgren, Björn-Åke Andersson, Roger Book) berättar om tranan i Sverige, tranans ekologi, nuvarande status och hot samt erfarenheter av färgringmärkning.

Torsdag 18 april kl. 18.00
Red Panda Resque Network

Som namnet antyder grundades djurparken Nordens Ark med syfte att bidra till artbevarande genom uppfödning i fångenskap av utrotningshotatade arter samtidigt som man arbetar för skydd och restaurering av deras naturliga livsmiljöer. Den lilla pandan eller kattbjörnen (Red Panda) är mindre känd än sin större släkting jättepandan (symbol för bevarande av biologisk mångfald och emblem för WWF). Christer Larsson, numera pensionerad eldsjäl bakom Nordens Ark, är engagerad i bevarandeprogrammet för den lilla pandan. Hemkommen från den lilla pandans skogar i Asien berättar han om dess biologi och hotstatus.

GÖTEBORGS BIOLOGISKA FÖRENING
Göteborgs Naturhistoriska Museum
Box 7283, 402 35 GÖTEBORG
Pg 43864-8
e-post: info@biologiskaforeningen.se

Nu har vi en bokhörna på museet igen

På grund av bygget av en hiss upp till den plats där böckerna fanns fick vi tömma det utrymmet.
Detta innebar naturligtvis ett stort avbräck i föreningens ekonomi och förmåga att stötta museet i olika projekt.
Hissbygget är nu klart och vi har återstartat en bokhörna på museet om än i mindre skala. Välkommen att fynda böcker igen!

Åter till startsidan